Kamery live
prognoza pogody

Koncert Pieśni Wacława Geigera „A kie jo se zagrom” w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu

4 grudnia 2023 15:33

7 grudnia br. (czwartek) o godz. 18.00 w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu odbędzie się koncert Pieśni Wacława Geigera „A kie jo se zagrom” w wykonaniu Katarzyny Wiwer (sopran) wraz z The Time Quartet. Wstęp wolny.

Koncert Pieśni Wacława Geigera „A kie jo se zagrom” w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Kulturalny Szlak, a partnerem – Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu. Projekt realizowany ze środków Województwa Małopolskiego oraz Miasta Nowy Targ.

Następnego dnia, 8 grudnia ten sam program zostanie powtórzony w pałacu Żeleńskich w Grodkowicach (powiat wielicki), także o godzinie 18.

Wacław Geiger (1907-1988) urodził się w Krakowie, w czasie i wojny światowej mieszkał w Zakopanem, a potem studiował w Instytucie Muzycznym w Krakowie oraz konserwatorium krakowskiego Towarzystwa Muzycznego. Po ii wojnie był pierwszym kierownikiem muzycznym rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie, a później także prowadził orkiestrę symfoniczną w Częstochowie, orkiestrę operetki w Warszawie, Lublinie i orkiestrę w Białymstoku, aż powrócił do Zakopanego, gdzie był animatorem życia muzycznego (m.in. był założycielem Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego) i nauczycielem śpiewu, wiele też komponował, szczególnie do tekstów poetyckich w gwarze podhalańskiej, działał, pracował i uczył również w Nowym Targu. Zmarł w Zakopanem, jest pochowany na cmentarzu na Pęksowym Brzyzku. Od 2022 roku Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ogranowej i Kameralnej nosi jego imię.

Właśnie te pieśni są głównym punktem koncertu. Pisane są do poetyckich tekstów autorstwa Jana Mazura, Hanki Nowobielskiej, Anieli Gut-Stapińskiej oraz Tadeusza Staicha. Pieśni napisane są w oryginale na fortepian, a idea ich wykonania z kwartetem smyczkowym zrodziła się po koncertowym wykonaniu kilku z nich, gdzie muzyka w aranżacji na kwartet smyczkowy zespołu The Time Quartet zabrzmiała wyjątkowo plastycznie i wspaniale komponowała się z głosem. W takim opracowaniu szczególnie pięknie brzmią fragmenty wykorzystujące motywy góralskie, które jak wiadomo nieodłącznie związane są z dźwiękiem instrumentów smyczkowych. Koncert jest zupełnie nowym spojrzeniem na te piękne i oryginalne pieśni, umożliwiającym ich powrót na estradę koncertową w nowej szacie brzmieniowej. Program prezentuje ciekawy przykład asymilacji elementów kultury góralskiej w sztuce wysokiej, reprezentując równocześnie ważny wycinek historii pieśni polskiej.

Program koncertowy Wacław Geiger „A kie jo se zagrom” – pieśni do wierszy góralskich & muzyka kameralna zawiera również nieznane utwory kameralne Wacława Geigera, które zostały odtworzone oraz zaaranżowane na kwartet smyczkowy na podstawie rękopisów znajdujących się w prywatnym archiwum córki kompozytora Joanny Geiger, przekazanym do Biblioteki Narodowej w Warszawie. Spośród nich w programie znalazły się cztery utwory: Parafraza kołysanki góralskiej z wariacjami, Żal ze szczęściem, Szczęście oraz Valse Triste. Będzie również niespodzianka.

Katarzyna Wiwer, śpiewaczka i propagatorka kultury, tłumaczka książki „Historia śpiewu”, pedagog śpiewu, jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi niezwykle aktywną działalność koncertową, w której poczesne miejsce zajmuje muzyka dawna od średniowiecza po barok, ale także pieśń z różnych epok i miejsc pochodzenia. Oprócz standardowego repertuaru pieśni Schuberta, Chopina, Szymanowskiego czy Rodriga, eksploruje również mniej znany repertuar odkrywając zapomniane perły – pieśni Ogińskiego, kompozytorów młodopolskich, jak Wertheim, Raczyński, czy Gablenz, pieśni Wacława Geigera, aranżacje pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej.

W swoim portfolio posiada wiele autorskich recitali i programów koncertowych, których temat spaja sztukę słowa i muzyki w intrygującą całość. W programach tych śpiewaczka współpracuje ze znakomitymi muzykami kameralistami, jak Andrzej Zawisza, Irena Davidson, Agnieszka Kaczmarek-Bialic, Henryk Kasperczak, Marek Szlezer, czy Michał Rot. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, zarówno utworów nowych, jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. archiwalia jasnogórskie, podolinieckie, staniąteckie i inne).

Współpracuje również z wieloma zespołami m.in: Donne Armoniche, Lute Duo, Flores Rosarum, Polską Orkiestrą XVIII wieku, The Time Quartet, Celtic Triangle, Capella Cracoviensis, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, Ars Antiqua Austria. Śpiewaczka koncertowała na licznych festiwalach m.in.: Muzyka w starym Krakowie, Banchetto Musicale w Wilnie, Salezjańskie Lato w Przemyślu, Kolory Polski, Perła Baroku w Kobyłce, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Barok na Spiszu, „Fide et Amore” w Żorach, Festiwal Muzyki Organowej w Leżajsku, Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy, Barok na Spiszu, Kromer Biecz Festival, Festiwal muzyki jednogłosowej w Płocku, Chanterelle Festiwal, Cithara Sanctorum Silesia, Wawel o zmierzchu oraz Wieczorach Wawelskich i koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie.

W 2021 roku ukazała się na rynku polskim znakomita książka Johna Pottera i Neila Sorrella „Historia śpiewu” w jej przekładzie (wydawnictwo Astraia, Kraków).

Kwartet smyczkowy The Time Quartet jest to jeden z najciekawszych polskich zespołów kameralnych łączących brzmienia klasyczne z jazzem i rozrywką.

W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami: Andrzej Jagodziński Trio, Michał Tokaj, Grażyna Auguścik, Henryk Miśkiewicz, Maciej „Trifonidis” Bielawski, Agnieszka Wilczyńska – z którą nagrali płytę „Tutaj mieszkam” (płyta ta w 2016 r. otrzymała nagrodę Fryderyka za fonograficzny debiut roku jazz), Mietek Szcześniak – w ramach trasy koncertowej z programem „Nierówni” razem z Marcinem Pospieszalskim, Krzysztofem Herdzinem i Paulinho Garcia oraz Bartosz Gliniak – którego muzykę do filmów regularnie nagrywają. Są założycielami i tworzą podstawę studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do 7 polskich i zagranicznych filmów.

Uczestniczyli w polskich i międzynarodowych festiwalach m.in. w XXXI Silesian Jazz Meeting w Rybniku, XXIII Jazz Standard’s Festival w Siedlcach, Festiwalu „Dwa Brzegi” w Kazimierzu, Festiwalu Wojciecha Młynarskiego w Sopocie, Festiwalu 3 Oktawy w Ełku, IX Festiwalu Przyjemności Muzycznych w Ostrzycach, XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chrześcijańskiej Gospel w Gniewie. Kwartet wykonał ponad kilkaset koncertów w kraju i za granicą dla takich instytucji jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Kaszubska, Filharmonia Podkarpacka, RMF Classic, Polska Akademia Nauk, Bemowskie Centrum Kultury, Dom Kultury Kadr, Bielskie Centrum Kultury w Bielsko Białej, Staromiejski Dom Kultury, PROM Kultury Saska Kępa, Bielański Ośrodek Kultury, Ratusz Bemowo, Centralna Biblioteka Rolnicza, Teatr Polonia, Teatr Żydowski, Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Galeria Katarzyny Napiórkowskiej, Galeria Porczyńskich, Pałac Belwederski, Łazienki Królewskie w Warszawie, PKN Orlen, J.A. Szałas, Hansgrohe, Bayer Polska sp. z o.o., Vattenfal Heat Poland, ABB, Unipress, Hotel Intercontinental, Hotel Radison, Hotel Mariott i wielu innych. Muzycy The Time Quartet współpracują także z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Zespołem Tango Fuerte, Zespołem Hashtag Ensemble, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego oraz 3275 kg Orchestra.

Fundacja Kulturalny Szlak

ag 04.12.2023
Komentarze

Napisz komentarz

Komentarze muszą najpierw zostać zaakceptowane przez administratora. Redakcja nowytarg24.tv nie odpowiada za treść komentarzy internautów.

Zobacz również